Місце зустрічі змінити варто

Маріуш Чубай. Цьогорічний лауреат премії «Великий калібр». (фото Ґжеґожа Пресса)
Маріуш Чубай. Цьогорічний лауреат премії «Великий калібр». (фото Ґжеґожа Пресса)

Міжнародний фестиваль кримінальної літератури у Вроцлаві

Коли Марек Краєвський повідомив, що цьогоріч Фестиваль кримінальної літератури змінює краківську прописку на вроцлавську й набуває міжнародного статусу, я радо погодився приїхати.

Від 2004 року Фестиваль кримінальної літератури був складовою частиною акції «4 Пори книжки» й відбувався у Кракові. Організаторами  його були добре знаний в Україні Інститут книжки й Товариство любителів детективних і сенсаційних романів «Труп у шафі».

Спеціальне журі присуджувало премію «Великого калібру» (10 тисяч злотих) за найкращий польський кримінальний роман попереднього року. Її першим лауреатом став Марек Краєвський за «Кінець світу в Бреслау» (укр. переклад: «Факт», 2007). Цікаво, що письменник дістав не гроші, а картину відомого польського художника Збислава Мацеєвського, яка нині коштує значно більше за премію.

Ірек Ґрін. Директор фестивалю (фото Анатолія Івченка)
Ірек Ґрін. Директор фестивалю (фото Анатолія Івченка)

Однак минулого року директор Інституту книжки Ґжеґож Ґауден вирішив, що фестиваль і так міцно стоїть на ногах, а отже – не потребує фінансової підтримки. За останні п’ять років у Польщі стався справжнісінький вибух кримінальних романів. Якщо 2004 року детективи писали лише п’ятеро письменників, то тепер їх кількість досягла дев’яноста. Але все пізнається в порівнянні: у Німеччині є понад 300 авторів кримінальної літератури. Польських авторів почали активно перекладати в Європі. Лише на книжки Марека Краєвського підписано понад 60 контрактів у 20 країнах. Тому коли проведення наступного фестивалю опинилося під загрозою, здригнулися серця багатьох шанувальників цього жанру.

На щастя, директор Бюро промоції Вроцлава Павел Ромашкан, до якого звернулося Товариство любителів детективних і сенсаційних романів «Труп у шафі,  подумав, що культури багато не буває, і погодився взяти фестиваль під свою опіку. Його вирішили зробити міжнародним, а мер міста Рафал Дуткевич збільшив премію «Великого калібру» до 25 тисяч злотих. Головним продюсером фестивалю залишився письменник і видавець Ірек Ґрін із Кракова.

Марек Краєвський (фото Анатолія Івченка)
Марек Краєвський (фото Анатолія Івченка)

Отже, тепер Вроцлав має їх аж три: «Ангелус» – для прозаїків, «Сілезіус» – для поетів і «Великий калібр» – для кримінальної літератури.
Цьогоріч премію «Великий калібр» отримав варшавський критик і журналіст Маріуш Чубай за свій дебютний роман «21:37», який розповідає про загадкове вбивство (із зніманням скальпів) семінаристів духовної семінарії. Раніше він став відомий читачам як автор двох кримінальних романів – «Проспект самогубців» та «Цвинтарні троянди», написаних спільно з Мареком Краєвським.

Уперше в історії фестивалю було вручено також премію «Малого калібру» за популяризацію дитячої та підліткової детективної літератури, яку отримало варшавське видавництво W.A.B. за свою знамениту серію «З котом». До речі, подібні серії мають декілька польських видавництв.

Але це не всі метаморфози фестивалю. Родзинкою стали «Літературні майстерні», на які коштом організаторів і видавництва «EMG» запросили 14 молодих авторів – переможців конкурсу детективного оповідання. Окрім занять із креативного писання, молоді письменники, як і всі охочі, могли відвідати відкриті лекції відомих авторів і теоретиків кримінального жанру. Серед найцікавіших назву: «Роман. Сценарій. Фільм. Як це зробити й не збожеволіти» Вітольда Береся, «Про детективи Станіслава Лема» проф. Станіслава Береся, «Міфи на тему авторського права» Марціна Марути, «Детектив, екшен, трилер – принципові відмінності» Ірека Ґріна, «Особистий вступ до написання кримінального роману» Марека Краєвського тощо.

Марцін Вронський (фото Анатолія Івченка)
Марцін Вронський (фото Анатолія Івченка)

У рамках фестивалю відбулося декілька надзвичайно цікавих дискусійних панелей: «Жінка в скандинавській літературі» за участю польських, фінських та шведських авторок, «Чому польські авторки детективів не є феміністками?», «Польський феномен ретро-детективу», «Про творчість Стіґа Ларссона», «Літератори проти професіоналів», у якій дискутували письменники та поліцейські.

А ще ж була ретроспектива польських детективних фільмів у кінотеатрі «Варшава».

Ну і який фестиваль без авторських зустрічей. Найбільш очікуваною усіма, напевне, була презентація Ольгою Токарчук свого нового роману «Провадь свій плуг поміж кісток померлих», який вона окреслює як моральний трилер. Цією книжкою вже зацікавилось одне із львівських видавництв. Для мене відкриттям став молодий шведський письменник Єнс Лапідус (1974 р.), який представляв свою знамениту чорну стокгольмську трилогію (перекладену вже 26-ма мовами), яку критики вважають революцією в цьому жанрі.

Анатолій Івченко з Ольгою Токарчук (фото Тані Токарчук)
Анатолій Івченко з Ольгою Токарчук (фото Тані Токарчук)

Окрім вищеназваних, у фестивалі взяли участь практично всі найцікавіші польські автори, які працюють у цьому жанрі: Марцін Вронський, Марцін Свєтліцький, Томаш Конатковський, Ярослав Клейноцький та з десяток менш знаних авторів, – а також письменники зі Швеції та Фінляндії.

Звичайно, я назвав лише найцікавіші, на мою думку, акції Міжнародного фестивалю кримінальної літератури, який тривав тиждень у культовій вроцлавській кав’ярні «Літератка» на Ринку.

А ще були перемовини з авторами щодо перекладу їхніх книжок українською, запитання про те, як розвивається кримінальний жанр в Україні, й навіть фантазії на тему проведення польсько-українського фестивалю детективної літератури…