Відкрилася виставка, присвячена 105-річчю Ігоря Костецького

 

Усі фото — Марія Ковальчук

15 травня у київському Музеї книги і друкарства України на території Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника відкрилася перша в історії повноформатна виставка, присвячена авангардному письменнику, критику, перекладачеві і видавцю Ігорю Костецькому. У 50-х роках ХХ століття Костецький разом із дружиною, поеткою Елізабет Коттмаєр заснував у Німеччині видавництво «На горі», яке друкувало подекуди перші українські переклади класиків європейської, американської і східної літератур, а також твори земляків-сучасників: Віри Вовк, Олега Зуєвського, Василя Барки та ін.

Ініціатор і співкуратор виставки Олександр Вешелені підкреслив унікальність цієї постаті в українському та світовому масштабі. Назва «На горі. Ігор Костецький і доба “мистецького безвізу”» має в собі неприхований меседж, який Костецький постулював усім своїм життям: відкривати Україні класику зарубіжної літератури та творити «безвізовий простір» зі світовою культурною спільнотою. Ідея виставки зародилася в рамках підготовки фестивалю «камерних» літератур «Острів Європа», який відбудеться 15-17 червня у Вінниці, де минуло дитинство Ігоря Костецького.

В експозиції оригінально поєднані документи, світлини та інсталяції, які не просто знайомлять відвідувачів із біографією та професійною діяльністю Костецького, а й намагаються якнайкраще показати усі грані особистості й нелегкої вдачі письменника. Листування, газети й унікальні видання надають відвідувачам можливість дізнатися, про що Костецький переписувався з Т.С. Еліотом та Езрою Павндом, які опери полюбляв слухати, як про нього писали знакові німецькі газети, ба навіть як він коментував зачіску Віри Вовк.

Художнім оформленням виставки, зокрема, справжніми театральними декораціями, яким дуже тішилася дитяча аудиторія, займалися сценографи Олена й Богдан Поліщуки. Вони надзвичайно влучно передали характерну бароковість внутрішнього світу драматурга, відзначивши в інсталяціях незліченну кількість його імен та псевдонімів, якими на різних етапах життя послуговувався Костецький.  

Відкриття виставки розпочалося із незвичного перформансу, в основі якого лежав вступний монолог з п’єси Костецького «Близнята ще зустрінуться» – саме він задав атмосферу гри та іронії, яка присутня і в самій експозиції. Директорка Музею книги та друкарства Валентина Бочковська під час свого виступу підкреслила надзвичайно вдалу просторову організацію, завдяки якій світ Ігоря Костецького наближається навіть до необізнаного в його постаті глядача. Кураторка виставки Інна Мочарник наголосила на важливій підтримці українських та німецьких архівних установ, котрі долучилися до організації виставки. Матеріали для експозиції були надані Інститутом літератури імені Т.Г. Шевченка НАН України, Науковою бібліотекою Києво-Могилянської академії, Центром східноєвропейських студій при Бременському університеті, Центральним державним архівом-музеєм літератури й мистецтва України, Музеєм театрального, музичного та кіномистецтва України, Музеєм-архівом преси та Центром історії Вінниці. Реалізація музейного проекту стала можливою завдяки сприянню депутатів Вінницької міської ради Олега Стукана і В’ячеслава Заремби.

Директор Інституту літератури НАН України Микола Жулинський поділився щирим захопленням від побаченого, окремо зупинившись на новій якості актуалізації забутого імені Костецького. Він відзначив, що ця виставка якнайкраще передає саму суть особистості Ігоря Костецького – «людини, що експериментує» (Юрій Шерех), але водночас не визнає експеримент як самоціль. Це був театрал, що провокував аудиторію зухвалим мистецьким жестом і це була людина, яка все своє життя підпорядкувала основній меті – познайомити українців зі світовою літературою і зробити українську літературу достойною стояти у колі інших європейських літератур.

На думку перекладачки і співзасновниці проекту «Острів Європа» Анни Вовченко, Ігор Костецький зумів протистояти не тільки ідеологічній цензурі, але й художній, яка боїться будь-яких експериментів з формою висловлювання: «Для того, щоб зберегти себе в таких умовах, бути не борцем, а просто собою, потрібна велика інтелектуальна та мистецька мужність, на яку ми взоруємося, експериментуючи з форматами та ідеями на фестивалі «Острів Європа».

Виставка триватиме в Києві до 7 червня, після чого помандрує до Вінницького літературно-меморіального музею Михайла Коцюбинського в рамках міжнародного фестивалю «Острів Європа».

ЛітАкцент

Улюблений сайт літературної критики