Видання книжок для дітей у Великій Британії

Майже кожне пристойне британське видавництво має відокремлений підрозділ або принаймні окремий напрям дитячого книговидання. А ще ж є десятки видавництв, які спеціалізуються лише на дитячій літературі.

Запорукою успіху дитячого книговидання у Британії є два ключові фактори. По-перше, розвинені ринки мають доступ до відносно достовірної й дуже детальної статистичної інформації, що дає видавцям змогу адекватно оцінювати свої шанси в певному сегменті. По-друге, підтримка видавництвами й безперервна масова кампанія з популяризації читання серед дітей, яка триває десятиліттями. І приносить свої плоди.

Всесвітній день книги

Всесвітній день книги й авторського права відзначається щорічно 23 квітня, починаючи з 1996 року. Однак у Великобританії та Ірландії World Book Day почали відзначати з 1998 року, до того ж іншого дня: у перший четвер березня. Це дало змогу уникнути збігів із Великодніми святковими днями, а четвер сам собою – день тижня, коли на полицях британських книгарень з’являються нові книги. Подія відбувається за підтримки британського уряду (перший Всесвітній день книги у 1998 році відкривав тодішній прем’єр-міністр Тоні Блер), але є не державною, а благодійною програмою, яку фінансово підтримують видавництва, книготорговці й меценати.

До слова, 23 квітня відбувається World Book Night, менш масштабний захід під патронатом іншого незалежного благодійного фонду.

Ініціатива World Book Day починалася з такого формату: до Всесвітнього дня книжки у Британії та Ірландії мільйони школярів отримували сертифікат-токен «£1 Book Token» (у Ірландії – €1.50), який вони могли обміняти на будь-яку книжку в будь-якій книгарні країни. За 24 роки існування проєкту ситуація дещо змінилася: оргкомітет разом із видавництвами та книготорговцями формує перелік книг за £1 і перелік місць, де можна обміняти токени. Дитина отримує свій токен через школу або за іншою процедурою (якщо, наприклад, навчається вдома) і може впродовж місяця обміняти його на безкоштовну книжку із переліку або використати як знижку в £1 на придбання будь-якої іншої книжки (доволі популярна опція). Токени можна і просто купити у роздрібних мережах на подарунок племінниці чи онуку, а гроші від їх продажу підуть на фінансування проєкту.

Рекламні кампанії таких книжок за £1 розпочинаються за пів року до самої події, наприклад, у перших числах жовтня 2020 року презентували книги за £1 до 4 березня 2021 року. Протягом місяця, коли діє програма й можна обмінювати токени на книжки, лідерство британських книжкових рейтингів і чартів захоплюють ці промо-книжки за £1.

Книжки, презентовані до участі у Всесвітньому дні книжки 2021

За останніми підрахунками організаторів у Британії, щорічно токени обмінюють на 15 млн книжок (це чи не кожна британська дитина). На конференції The Bookseller’s Children’s Conference 2020 було озвучено, що рівень упізнаваності бренду World Book Day сягнув 95% серед британців віком до 18 років.

Є і менш масштабні проєкти з популяризації дитячої книжки — наприклад, Міжнародний день дитячої книжки. Британські видавці дитячої літератури також створили профільну асоціацію The Federation of Children’s Book Groups, яка налічує понад 70 видавництв, зокрема й міжнародних видавничих гігантів.

Розмір ринку

Загалом внутрішній британський ринок літератури для дітей (окрім підручників та освітньої літератури) оцінюють у £250-370 млн. Ще близько £100 млн продажів приносить експорт дитячих книжок.

Якщо говорити не про гроші, а про наклади, то внутрішній ринок добігає 60 млн примірників щорічно. Згрубша, це кожна третя книжка.

Із 100 найбільш продаваних книжок Великобританії близько третини продажів припадає на категорію дитячих книжок. Наприклад, у 2018 році сотню британських бестселерів було продано сумарним накладом 16 млн примірників, 31% із них припали на книжки для дітей. І це не лише Гаррі Поттер, бо продажі цієї серії книжок Джоан Роулінг становили 600 тис. примірників.

Тенденції та тренди

Кожна друга британська дитина віком 8-11 років принаймні раз на місяць у вільний час пише вірші. Це прямо корелює з даними про бум продажів поезії для дитячої аудиторії – 42% зростання, починаючи з 2013 року.

Найперспективнішим сегментом у категорії дитячої літератури ось уже кілька років поспіль вважається нонфікшн. У 2018 році продажі цієї категорії сягнули £50 млн і 8 млн примірників (на графіку падіння продажів у 2015 році пов’язане із загальною фінансовою кризою у країні, падіння було характерне для усього книжкового ринку). У 2019 році цей сегмент дотягнувся до рекордних £51 млн продажів.

Продажі дитячого та підліткового нонфікшну у Британії. Дані: Енні Вудфілд для BookBrunch

Окремо варто сказати про сегмент young adult у художній літературі. Багато років видавці робили високі ставки на цей сегмент: додавали young adult серії, посилювали конкуренцію за читача. Це призвело до перенасичення ринку і вже у 2017 році у Британії спостерігалося падіння продажів у сегменті на 22%. Така сама ситуація по всьому світу; єдиним ринком, де young adult і далі  зростає, залишається Індія.

Британський ринок young adult стає різноманітнішим: у 2019 році кожну з майже 20% young adult книжок написали автори з етнічних меншин.

Автори також відзначають тенденцію видавців до підписання довгих угод із авторами – такі угоди включають не одну, а кілька книжок.

Читайте також: Видавничий ринок: вижити і розвиватися в часи кризи. СПЕЦПРОЄКТ

Коронавірусна хвороба

Коронавірусна криза 2020 року суттєво вплинула на книжковий ринок, але дитяча література залишилася чи не єдиною стабільною категорією для видавців і книгарень. Основною причиною вважається батьківська гостра необхідність зайняти чимсь дитину вдома. За даними The Bookseller’s Children’s Conference 2020, упродовж локдауну кожна третя продана у Британії книжка була дитячою. Стабільний попит не зважаючи на те, що інші категорії суттєво перерозподілили ринок.

Коронавірусна хвороба також підтвердила прогнози для дитячого й підліткового нонфікшну – у третьому кварталі 2020 року (одразу після відкриття книгарень після локдауну) цей сегмент показав приріст 25%, компенсуючи загальне просідання другого кварталу 2020 року.

Інна Білоножко

Книжкова аналітикиня, авторка Telegram-каналу про англомовний видавничий світ cynical_publisher. Має диплом фінансиста й міжнародний диплом аудитора. Вивчає міжнародний видавничий бізнес за програмою Лондонського університету Сіті й досліджує розвиток краудфандингових видавничих діджитал-проєктів.