Восьмий Конкурс художнього репортажу «Самовидець» оголосив десятку фіналістів

Конкурс художнього репортажу «Самовидець» оголосив десятку фіналістів.

Ще п’ять текстів отримали спецвідзнаки від журі.

До короткого списку 8-го Конкурсу художнього репортажу імені Майка Йогансена «Самовидець» на тему «Як ми змінюємось» увійшли (за абеткою):

  • Галя Врублевська;
  • Катерина Зінов‘єва;
  • Христина Коціра;
  • Наталя Куліді;
  • Надія Миколаєнко;
  • Світлана Ославська;
  • Наталія Патрікєєва;
  • Марія Прокопенко;
  • Оксана Расулова;
  • Вікторія Ялівець.

Також цього року було вирішено відзначити п’ять майстерно написаних репортажів, які не увійшли до десятки фіналістів. Отже, автори, чиї тексти отримали спецвідзнаки від журі:

  • За сміливість у висвітленні замовчуваних тем: Ольга Карі «Хрестик»
  • За актуалізацію соціально значущої проблеми: Марія Ханіна «Чому ми не хочемо дітей?»
  • За збереження втраченого: Настя Дзюбак «Різдво з дивною граматикою»
  • За широкий горизонт в описуванні локальної історії: Михайло Янишівський «Станіславський Франківський феномен»
  • За мистецтво запам’ятовувати імена і відтворювати історії: Анна Романдаш «Як звати біженців?»

Імена трьох переможців стануть відомі на церемонії нагородження, що відбудеться 27 березня в київській книгарні «Є» (вул. Лисенка, 3) о 18.30.

Автори найкращих текстів отримають винагороди: І місце — 10 000 гривень, ІІ місце — 7 000 гривень, ІІІ місце — 5 000 гривень.

 Цього року на конкурс надійшло 89 робіт.

Репортажі оцінювали й формували десятку Андрій Бондар, Олег Криштопа та Марія Титаренко.

Тема восьмого «Самовидця» — «Як ми змінюємось».

Тема восьмого «Самовидця» — на перший погляд досить проста і зрозуміла. Як ми змінюємось? Що змінює нас, а що змінюємо ми, як і на що ми впливаємо? Але так само ця тема є викликом для репортажистів: вона дає можливість описати явища і процеси, які сьогодні відбувається з кожним із нас і з людством загалом. Хто і що є рушієм змін? Чи впливаємо ми на щось і що може змінити одна людина? Чи завжди варто прагнути змін і чи кожен їх потребує? Тут є місце для будь-яких тем і героїв: наука, культура, історія, освіта, війна, різні особисті досвіди.

Олег Криштопа, член журі, репортажист, переможець першого «Самовидця», журналіст, письменник:

— Тема чергового «Самовидця» звучить: «Як ми змінюємося». Ми хотіли почути історії та рефлексії на тему життя у швидкоплинній теперішності. Вийшло ж так, що тексти, надіслані на цьогорічний конкурс, теж змінилися. Репортажі стали ще «художнішими». Донести інформацію уже мало — усі намагаються вразити ще й формою. Автори уже зовсім не бояться відвертого гонзо – іноді вони не тихенькі свідки, а активні учасники, чи точніше співучасники подій. Це, втім, не заважає їм уважно спостерігати, тонко відчувати, ще й добре записувати, перетворюючи, здавалося б, звичайні події на повноцінні талановиті оповідання.

Марія Титаренко, член журі, дослідниця нон-фікшн літератури:

—  Непросто писати про те, «Як ми змінюємось» (тема цьогорічного «Самовидця»). Адже потрібний час для спостереження. Потрібні герої/місця/речі, які властиво змінились за цей час. Потрібна, врешті, неабияка майстерність, аби все це зафіксувати (випитати, побачити, пережити), а потім переосмислити і вписати у жанр репортажу. Напевно, тому навіть у самих назвах текстів неодноразово фігурує слово «життя», а в самих текстах часто описуються події тривалістю у цілі життя. Прикметно, що прийдешня збірка нам покаже, як змінюється сам репортаж. Як з’являються герої, теми і прийоми, що їх досі у «Самовидцях» не було. Не вірите? Переконайтесь самі, коли вийде збірка.

Андрій Бондар, член журі, письменник, перекладач, публіцист:

— Автори «Самовидця-2020» не залишаються осторонь гострих суспільних тем, сміливо описують свій і чужий досвід, демонструють небайдужість і включеність у життя своїх героїв. У кожного з десяти переможців і в багатьох, хто не потрапив до десятки, є простір для творчого росту та розвитку своїх талантів і вмінь. Доволі високий відсоток усіх поданих текстів демонструє досить добре розуміння репортажного жанру, хоч також варто відзначити, що без достатньої міри «художності» чимало з них не здобули того, на що потенційно могли претендувати. Але це далеко не нова проблема змісту та форми, «що» і «як», яка долається тільки подальшою творчістю.

Слідкуйте за новинами на ФБ-сторінці конкурсу. 

Марія Семенченко

Марія Семенченко – журналістка, репортерка, кураторка конкурсу художнього репортажу імені Майка Йогансена «Самовидець». Закінчила Могилянську школу журналістики. До 2016 року працювала редактором відділу «Суспільство» щоденної всеукраїнської газети «День». Пише для низки українських видань. Серед професійних зацікавлень – суспільна тематика, а відтак – людські історії.